Een jetlag voorkomen

Een jetlag voorkomen: het is makkelijker dan je denkt!

Een lange vlucht gepaard met een flink tijdsverschil is een flinke aanslag op je lichaam. Toch kun je de schade zelf in de hand houden met handige tips. Een jetlag voorkomen is best mogelijk!

Wat is een jetlag en waarom wil je het voorkomen?

Een jetlag voorkomen: biologische klokVlieg je naar het oosten dan kan een jetlag zomaar eens je eerste dagen op vakantie beïnvloeden of zelfs verpesten.

Vier je je vakantie in Noord-, Midden- of Zuid-Amerika dan heb je grote kans dat de heenweg geen problemen oplevert. De terugvlucht naar huis echter… Eenmaal thuis heb je – door de jetlag, die jouw biologische klok ontregelt – direct alweer het gevoel vakantie nodig te hebben.

Een jetlag zorgt overigens niet alleen voor een verstoord slaapritme zoals veel mensen denken, maar ook voor hoofdpijn en darmproblemen. Daar wil je je eerste dagen vakantie (of thuis) toch niet door laten verpesten?

Ik kan heel hard roepen dat je dan moet kiezen voor een vlucht die in de middag of begin van de avond aankomt. Je hebt dan nog even de tijd om aan het tijdsverschil te wennen en kunt daarna lekker slapen. Maar de ervaring bij dé VakantieDiscounter leert dat je gewoon niet altijd invloed hebt op de vluchttijden. Tijd om een jetlag te voorkomen met andere ‘trucjes’.

Pas je dag- en nachtritme voor vertrek alvast aan

Gooi je slaaproutine al om voor vertrek. Vlieg je naar het westen ga dan de paar dagen voor vertrek al later naar bed. Ga je naar het oosten, ga dan juist vroeger naar bed. Hiermee verschuif je het dag-/nachtritme vast een beetje de goede kant op en is de impact van de vlucht minder groot.

Pak zo snel mogelijk het plaatselijke ritme op

Ik kan mij nog goed een van mijn eerste overzeese reizen herinneren; een week New York. Braaf bleef ik – nadat ik in de ochtend in Nederland was geland en een nacht had doorgehaald – wakker tot in de avond. Want vroeger gaan slapen zou slecht zijn. Maar ik had een verjaardag en in plaats van dat ik netjes om 22.00 uur naar bed ging, haalde ik flink door tot een uur of drie. Ik maakte het mijn lichaam nog erger van slag.

Een wijze les; pak na aankomst op de plaats van bestemming of thuiskomst het dagelijkse ritme op. Ga je altijd om 22.00 uur naar bed doe dit dan ook, uitgaande van de plaatselijke tijd. Hoe moe je ook bent, of hoe moe je ook niet bent. Dit is de enige manier om een jetlag echt de kop in te drukken.

Vermijd stress voor je vlucht

Een jetlag voorkomen: stressVakantiestress is niet alleen een bekende vorm van stress, het is ook nog eens een vorm waar veel reizigers in meer of mindere mate last van hebben. En laat dat nu – samen met vliegangst, want dat is ook een vorm van stress – net van invloed zijn op een jetlag.

Zorg dat je ruim op tijd begint met je bagage inpakken en de juiste papieren klaarleggen, zorg dat je vooraf incheckt en op tijd op de luchthaven bent. Een goede voorbereiding vermindert de stress die er anders voor zou zorgen dat je jetlag juist verergert.

Pas je eet- en drinkgedrag aan

Wist je dat eten & drinken voor en tijdens je vlucht de mate van je jetlag beïnvloeden? Je kunt een jetlag voorkomen (of in elk geval deels) door je aan de volgende punten te houden:

  • Eet geen pittige of zware maaltijden vlak voor of tijdens je vlucht. Een maag die van slag is werkt bevorderend voor een jetlag. Je lichaam heeft het al zwaar genoeg.
  • Wist je dat het aangeraden wordt om veel (tot 250 ml per uur dat je vliegt) te drinken tijdens je vlucht? Hydratatie is belangrijk om je fit te blijven voelen. Om deze reden zijn zoute maaltijden of snacks overigens af te raden.
  • Als je moe bent, is je eerste instinct misschien om een kop koffie te pakken. Doe het vooral niet; cafeïne bevordert een jetlag en zorgt voor dehydratie. Alcohol heeft eenzelfde effect. Een vers sapje vol vitaminen is een beter idee.
  • Wel een (lichte) maaltijd nuttigen? Doe dit op de tijdstippen dat je op de plaats van bestemming ook zal gaan eten. Hier help je je biologische klok mee op weg.

Zorg voor genoeg beweging

Beweging in het vliegtuig is niet alleen goed omdat het ‘vliegtuigtrombose’ voorkomt, maar het helpt jouw lichaam ook in de strijd tegen een jetlag.

Als jij zorgt dat je bloedsomloop ook tijdens de vlucht gestimuleerd wordt (bijv. door af en toe door het gangpad te lopen of oefeningen te doen), zal je fitter en ontspannen op de plaats van bestemming aankomen. En dat komt jouw biologische klok ten goede.

Gebruik een nacht in het vliegtuig om te slapen

Een jetlag voorkomen door te slapenSlapen is het vliegtuig; voor veel mensen een opgave. Toch helpt het een jetlag voorkomen als je deze tijd ook echt aan slapen spendeert en niet aan filmpjes kijken. Een gezichtsmasker en oordopjes kunnen ervoor zorgen dat je makkelijker in slaap valt.

Of gebruik melatonine als zetje in de rug. Melatonine is een hormoon dat een belangrijke rol speelt in onze biologische klok. Wanneer het donker wordt gaat het melatonine gehalte in je lichaam omhoog, waardoor je slaperig wordt. Door melatonine (niet geschikt voor kinderen overigens) te slikken, help je je lichaam op een natuurlijke manier op weg. Houd er wel rekening mee dat als je ergens in de avond aankomt, het dan juist niet verstandig is; dan kan je daar niet meer slapen. Doe dit alleen als het ook nacht is op de plaats van aankomst.

Meer tips nodig om eenvoudig in slaap te vallen in het vliegtuig? In het artikel Slapen in het vliegtuig: zo doe je dat! Geven we acht gouden tips. Als het je dan niet meer lukt, weten wij het ook niet meer…

Zet je horloge op de juiste tijd

Leef volgens de nieuwe tijd, ook al in het vliegtuig. Zet zodra je instapt jouw horloge op de tijd van bestemming. Zo staat jouw mindset vast goed. En echt dat helpt jouw lichaam op weg.

Vermijd te lange powernaps na aankomst

Hoe moe je ook bent na aankomst – op de plaats van bestemming of thuis – sluit niet je ogen als het nog licht is. Powernaps die langer dan 30 minuten duren, zullen er voor zorgen dat je ’s nachts wakker ligt en je lichaam zich overgeeft aan het gevoel dat jetlag heet.

Hoe je een jetlag voorkomt zonder deze hazenslaapjes? Ga naar buiten en geniet van het daglicht. Het licht zorgt ervoor dat jouw lichaam en biologische klok wordt gereset!

En verder….

  • Gebruik melatonine niet alleen als zetje in de rug in het vliegtuig, maar ook de avond na aankomst. Je zal makkelijker – op de juiste tijd, bedtijd op de plaats van bestemming – in slaap vallen als je twee uur voor je naar bed gaat melatonine slikt. Probeer geen andere slaapmiddelen te gebruiken, dit beïnvloedt je natuurlijke slaappatroon teveel.
  • Een heet bad zorgt voor een hogere lichaamstemperatuur en een hogere lichaamstemperatuur maakt slaperig. Heb jij een bad tot je beschikking, maak daar dan zeker gebruik van.
  • Of je een jetlag nu weet te voorkomen of niet, je lichaam heeft tijd nodig om te acclimatiseren. Gun je lichaam dit en zorg ervoor dat je de eerste twee dagen na aankomst zorgt voor een rustig programma.

Een jetlag voorkomen; wat zijn voor jou de gouden tips?

Ook leuk om te lezen

Over de auteur

Laura

Naast haar werk als online content marketeer bij dé VakantieDiscounter reist Laura graag de wereld over. Om daarna haar reisverhalen te delen in woord én beeld. Het liefst over en van de minder bekende plekken in Europa, hoewel Europese steden ook op haar favorieten-lijstje staan. Ook droomt ze graag weg bij tropische bestemmingen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *