Vliegen corona

Hoe is vliegen in coronatijd nu écht?

De grenzen in Europa zijn weer open. We mogen weer vliegen! Maar vliegen in coronatijd gaat wel anders dan anders. Het eist iets meer voorbereiding en aanpassing. Hoe dat echt gaat? We namen de proef op de som.

Als een kind zo blij; na vier maanden niet te kunnen vliegen, mag ik me weer melden op Schiphol voor een vlucht naar Gran Canaria met TUI fly. Ik ga op pad om te ontdekken hoe het ‘nieuwe reizen’ nu eigenlijk echt is. Handig, want we krijgen veel vragen van klanten. Met name over de vlucht. Ik deel dan ook graag mijn ervaringen.

“Ben je niet bang?”

In de aanloop naar mijn reis kreeg ik van vrienden en familie deze vraag regelmatig. Of ik vliegen niet eng vond. Met zijn allen hutje mutje in één cabine. Mijn reishart is groot en ik laat me niet snel angst aanjagen, dus nee, ik was niet bang. En ik ben natuurlijk geen viroloog – by far niet – maar ik geloof in de HEPA-filters en de ventilering in het vliegtuig. Je zit allemaal op een vaste plek in dezelfde richting. Ik voel me persoonlijk minder veilig bij al het gekrioel in de supermarkt.

Ga goed voorbereid op pad

Vliegen in coronatijd vraagt iets meer voorbereiding. Je dient sowieso altijd – en dat is niet alleen bij vliegvakanties, maar ook bij autovakanties – een gezondheidsverklaring invullen. Daarbovenop zijn mogelijk extra formulieren verplicht.

Voor Spanje moest ik binnen 48 uur voor vertrek ook nog een verklaring invullen op een website van de Spaanse overheid én ook voor mijn vlucht met TUI fly gold dit. Dit laatste kan je eenvoudig doen tijdens het online inchecken.

We hebben een speciale blog geschreven over alle voorbereidingen voor reizen in coronatijd.

De drukte op Schiphol

Ik was heel benieuwd hoe druk het zou zijn op Schiphol. Daags na het openen van de grenzen kwamen er op social media foto’s voorbij van drukte bij de douane en paspoortcontrole. Bij het zien van de drukte afgelopen week vraag ik me haast af of die foto’s wel echt waren. Ik heb niets van dit alles ervaren.

Het is met de huidige drukte heel eenvoudig om genoeg afstand van elkaar te houden bij het inchecken en de douane. Overal staan ook strepen of stippen om afstand te bewaren. De meeste mensen houden zich hier ook netjes aan. Conclusie: ook hiervoor geldt dat ik liever naar het vliegveld dan naar de supermarkt ga.

Zoveel mogelijk contactloos

Schiphol lijkt er een missie van te hebben gemaakt; zoveel mogelijk contactloos en zo min mogelijk mensen die met elkaar in aanraking komen. Het is misschien iets afstandelijker, maar wel een noodzakelijk dingetje.

Wat je hier in de praktijk van merkt? Zelf je koffer droppen is een must, net als dat online inchecken wordt gewaardeerd. Niet online ingecheckt of geen bagage drop off? Grondpersoneel bevindt zich achter een plastic scherm. Bij de douane staat soms personeel, op andere plekken word je middels elektronische schermen de weg gewezen. Ook hier staan medewerkers overigens weer achter plexiglas. Net als bij het boarden.

Mondkapjes-plicht

Op Schiphol geldt een mondkapjes-plicht. Niet overal overigens. Wel tijdens het inchecken, bij de security-check, de douane en in de gate. Als je je tussen de douane en de gate bevindt mag hij af; mits je de anderhalve meter afstand kunt bewaren. En dit was op de dag dat ik vertrok geen enkel probleem. Dat winkelt en eet & drinkt een stuk fijner!

Welcome on board

Mogen we altijd zo boarden zoals in coronatijd? Wat een verademing! Bij TUI fly wordt er gewerkt met een rijensysteem. Ze beginnen achteraan en mensen mogen per twee rijen naar binnen.

Dat betekent dat je, in het geval van een vlucht met een 737, met maximaal 12 mensen door de slurf gaat en rustig instapt. Een iets langer boardingproces, maar veel relaxter dan normaal.

Aan boord is een mondkapje verplicht vanaf 6 jaar. Ja, dat is even wennen. Tip: oefen thuis al af en toe, want je raakt er echt aan gewend. Het mondkapje mag trouwens af om te eten & drinken. En na vier uur moet je je mondkapje verwisselen voor een schone. Daar is overigens geen controle op; er wordt ook wat gevraagd qua eigen verantwoordelijkheid.

Rust in de gangpaden

Opvallend is de rust in de gangpaden. Er wordt reizigers verzocht om zoveel mogelijk op hun plaats te blijven zitten en niet in de rij te gaan staan voor het toilet. Dat laatste is niet altijd haalbaar, maar je merkt wel dat reizigers hun best doen.

De stewards en stewardessen zie je trouwens ook een stuk minder in het gangpad. Op een korte vlucht als de mijne was er een service ronde. Je kunt wel altijd op het belletje drukken als je wat nodig hebt uiteraard.

Vliegen in coronatijd; ik moet tot de conclusie komen dat het weliswaar anders is, maar zeker geen totaal andere ervaring. Wat fijn dat we weer kunnen vliegen!

P.S. Meer lezen over mijn ervaringen met Gran Canaria in coronatijd? Je leest het in deze blog.

Over de auteur

Laura

Naast haar werk als online content marketeer bij dé VakantieDiscounter reist Laura graag de wereld over. Om daarna haar reisverhalen te delen in woord én beeld. Het liefst over en van de minder bekende plekken in Europa, hoewel Europese steden ook op haar favorieten-lijstje staan. Ook droomt ze graag weg bij tropische bestemmingen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *