Maandagmorgen is de Thomas Cook Group, de overkoepelende organisatie van Thomas Cook Group Nederland, failliet verklaard. Inmiddels heeft ook de Nederlandse tak financieel onvermogen aangemeld bij de SGR. We begrijpen dat dit veel vragen bij onze reizigers oproept.

Laatste update: donderdag 26 september  2019, 14.15 uur

Excuses voor de lange wachttijd. Snel antwoord op jouw vraag? Check hier de meest gestelde vragen >>

Vanuit dé VakantieDiscounter werken we samen met diverse reisorganisaties. Thomas Cook is er hier één van. Onderstaande bericht is alleen van toepassing voor reizigers die op hun bevestiging zien staan dat hun reis door Thomas Cook wordt uitgevoerd.

Dé VakantieDiscounter is een gezond bedrijf en dit nieuws heeft geen invloed op andere reizen. Uiteraard worden op onze website op dit moment geen reizen van Thomas Cook meer verkocht.

Wat is er bekend over het faillissement van Thomas Cook?

Tot onze grote spijt is vanmorgen het Britse onderdeel van Thomas Cook failliet verklaard. Het stopt hierdoor direct met alle activiteiten.

Hoewel men hoopte nog een noodplan te kunnen realiseren voor de Nederlandse tak is er vanuit deze kant in de loop van de avond financieel onvermogen aangemeld bij de SGR.

Wat betekent dit voor onze reizigers?

Alle activiteiten van Thomas Cook Nederland zijn gestaakt; dit betekent dat reizen zoals gepland geen doorgang meer kunnen vinden.

Uit de reacties van onze ongeruste klanten bleek dat zij vooral op vakantie willen gaan en het liefst zo snel mogelijk de omboekingsmogelijkheden wilden weten. Vanmiddag rond 16.00-17.00 uur hebben alle reizigers bericht ontvangen met instructies hoe een andere reis te boeken.

De beschikbaarheid kan op dit moment beperkt zijn op specifieke bestemmingen en data. We verwachten dat er in de komende twee dagen meer capaciteit komt. Omboeken hoeft dan ook niet direct; je kunt ook de website in de gaten houden voor meer beschikbaarheid.

Indien je geen nieuwe vakantie wilt boeken, zullen wij namens jou een claim indienen bij SGR. De uitbetaling van jouw reissom zal afhankelijk van de omvang van de schade en het aantal gedupeerden wel enige tijd duren. Op dit moment kunnen wij helaas geen termijn noemen.

Wil je gebruikmaken van de mogelijkheid tot een claim via de SGR en jouw (aan)betaling terug ontvangen? We verzoeken je te mailen naar claim-sgr@vakantiediscounter.nl o.v.v. uw boekingsnummer (beginnend met een V). Zet in het ontwerp “SGR claim indienen”.

Ben je ter plaatse en ondervind je problemen?

Loop je tegen betalingsproblemen aan bij de accommodatie? TUI reikt hierin de helpende hand voor mensen ter plaatse en kijkt graag mee naar oplossingen voor je. Je kunt hen in uiterste noodgevallen bereiken via 070 30 711 11.

Heb je een vraag over de terugvlucht? Neem dan altijd contact op met de vliegmaatschappij waarmee je terugvliegt. Nagenoeg alle vluchten zullen gewoon uitgevoerd worden. Kijk ook naar de actuele vluchtgegevens op de website van de luchthaven van vertrek.

Overige vragen? Neem dan contact met ons via Facebook Messenger of Twitter. Onze lijnen zijn op dit moment overbelast helaas; dit geldt ook voor ons noodnummer.

Meer informatie vanuit de SGR over het faillissement van Thomas Cook >>

Fotografie: Chrisdorney | Shutterstock.com