Zomervakantie is en blijft heilig
Amsterdam, 20-3-2023 – De inflatie zet ons uitgavenpatroon al enige tijd onder druk. Iedere euro kan maar één keer worden uitgegeven, dus financiële afwegingen en keuzes worden zorgvuldiger gemaakt. Uit onderzoek blijkt dat men vooral bespaart op etentjes om wél op vakantie te kunnen.
* Onderzoek in opdracht van dé VakantieDiscounter, de grootste online aanbieder van pakketreizen in Nederland, met 2.053 respondenten.
Besparen op andere zaken om wel op vakantie te kunnen
Ondanks inflatie gaat het goed met de Nederlandse reisbranche; het vroegboekseizoen oversteeg alle verwachtingen. In januari werden er volgens de ANVR zelf 13% meer vakanties geboekt dan in januari 2020 (pre-corona).
Maar waar besparen mensen dan op om toch genoeg geld te hebben voor hun vakantie?
- 60%: uit eten gaan;
- 54%: kleding kopen;
- 53%: dure boodschappen (bijvoorbeeld A-merken);
- 48%: gas- en elektra;
- 23%: vervoer (bijvoorbeeld door de auto vaker te laten staan);
- 21%: andere uitgaven aan het huis.
Als er toch een vakantie moet sneuvelen dan maar de wintersport
Voor 69% van de vakantiegangers is de zomervakantie – of de hoofdvakantie buiten het hoogseizoen – heilig. Op de vraag welke vakantie als eerste wordt opgegeven als er moet worden bezuinigd, antwoordt 39% de wintersportvakantie.
Ruim driekwart bezuinigt op accommodatie
78% van de vakantiegangers bezuinigt op de accommodatie. Er zijn verschillende manieren waarop zij dit doen:
- 42% gaat voor een minder luxueus hotel;
- 33% boekt voortaan all inclusive, zodat ze ter plaatse geen geld kwijt zijn aan uit eten gaan;
- 28% kiest voor een appartement in plaats van een hotel en kookt zelf.
Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter: “All inclusive was altijd al populair, maar nu nog meer. Vakantiegangers hebben graag grip op hun vakantiebudget. Die hebben ze doordat eten & drinken bij deze verblijfsvorm al bij de reissom is inbegrepen.”
Bijna driekwart bezuinigt op kosten ter plaatse
73% van de vakantiegangers bezuinigt op de kosten die zijn tijdens de vakantie zelf maken. Hier zijn de keuzes als volgt:
- 54% gaat minder vaak uit eten;
- 47% maakt minder uitstapjes;
- 43% koopt minder souvenirs.