Calamiteiten

Corona & de wereld op slot: wat betekent dit voor jouw vakantie?

LET OP! Inmiddels hebben wij een vernieuwde omgeving voor alle corona-informatie. Daar wordt dagelijks de informatie bijgewerkt.

Het coronavirus houdt inmiddels de hele wereld in zijn greep. We begrijpen dat dit onrust veroorzaakt en krijgen dan ook veel vragen van onze vakantiegangers. Middels deze Q&A geven we graag antwoord op de meest gestelde vragen.

Hoewel we dit artikel zo up-to-date mogelijk proberen te houden, is het gezien de snelheid van de ontwikkelingen niet altijd mogelijk om de meest recente informatie te bieden. We zijn dan ook geen nieuwssite. We hebben als doel vooral om onze reizigers hier zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het coronavirus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers.

LET OP! Door de extreme drukte ervaren we op dit moment een langere wachttijd aan de telefoon en op Facebook Messenger. Heb jij nog niets gehoord? Mocht corona invloed hebben op jouw vakantie nemen we automatisch contact met je op.

We zijn wel bereikbaar via Facebook Messenger, maar houdt rekening met een langere responstijd en het feit dat we binnengekomen berichten op dit moment op volgorde van vertrekdatum afhandelen.

Welke reizen zijn er al geannuleerd?

Als online reisbureau werken wij samen met diverse reisorganisaties. Deze organisaties bepalen nu – gezien de buitengewone overmachtssituatie – dag bij dag de annuleringen. Een overzicht van de reizen die reeds geannuleerd zijn, vind je hier.

Wanneer kan ik de voucher van mijn geannuleerde reis verwachten?

Is jouw reis reeds geannuleerd en heb je recht op een voucher t.w.v. de reissom? Dan vragen we nog even van je geduld. We verwachten de eerste helft van mij de eerste vouchers en alle details toe te sturen aan onze klanten.
Lees er hier meer over

Ik wil geld terug i.p.v. een voucher, kan dit?

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de voucher begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever geld terug willen. In dat kader leggen we je graag uit waarom deze manier van ‘terugbetaling’ tot stand is gekomen.

We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid, een haast surrealistische wereld. Een virus heeft ervoor gezorgd dat we niet meer kunnen reizen. Dat leidt tot onzekerheid bij mensen over hun reissom en dat is begrijpelijk. Het kent daarnaast ook een andere zijde; de reisbranche krijgt een gigantische klap. Alle reizen worden geannuleerd en nieuwe boekingen komen er nauwelijks. Het heeft een immense impact op de bedrijfsvoering van veel reisbedrijven, zo ook bij ons.

Dit is de reden dat er nu wordt gewerkt met de vouchers, in de media inmiddels ook wel bekend als de corona-voucher. Het is in overeenstemming met de ANVR en de SGR bedacht om te voorkomen dat er reisorganisaties failliet gaan in deze ongelofelijk bizarre tijden.

De voucher is echter meer dan slechts een voucher. Deze is namelijk – door de unieke situatie – gedekt door de SGR. Wanneer een reisorganisatie failliet gaat, krijg je van de SGR jouw reissom terug.
Lees er hier meer over

Alle evenementen zijn tot september afgelast. Geldt dat nu ook voor vakanties?

We krijgen de vraag veel n.a.v. de persconferentie op 21 april jl. van de overheid: ‘Gaan nu alle reizen ook geannuleerd worden?’. We geven hier graag uitgebreider antwoord op.

De evenementen die verboden zijn tot 1 september zijn evenementen waarvoor een vergunning nodig is. Reizen vallen hier – net als bijv. het openbaar vervoer en de horeca – niet onder. Er is hier dan ook specifiek niets over genoemd in de persconferentie. En het betekent ook niet dat reizen tot 1 september nu worden geannuleerd.

En het is ook praktisch niet mogelijk voor reisorganisaties; in één keer honderdduizenden boekingen annuleren. Alle reisorganisaties werken zich een slag in de rondte, maar meegaan met de snelheid van het nieuws is in deze tijden niet haalbaar.

Als online reisbureau werken we met veel reisorganisaties, luchtvaartmaatschappen en hotelpartners samen. Elk van hen kijkt welke reizen al geannuleerd moeten worden en dit gaat op volgorde van vertrekdata.

Als mijn reis wordt geannuleerd, ben ik dan mijn geld kwijt?

Wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom voor beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen.

Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken voor mijn geplande reis?

Diverse reisorganisaties hebben besloten tot een bepaalde tijd (zie boven) hun reizen te schrappen. Betreffende reizigers zijn reeds ingelicht.

Voor reizen die nog niet zijn geannuleerd is nog niets bekend; we zijn in afwachting van de reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken. Zij volgen alle ontwikkelingen in de wereld op de voet, om hier goed op in te kunnen spelen. We begrijpen dat deze onzekerheid vervelend is, maar moeten in deze buitengewone overmachtssituatie roeien met de riemen die we hebben.

Wanneer je niet in onzekerheid wilt blijven zitten, kun je ervoor kiezen zelf te annuleren. Houd er rekening mee dat dit op eigen kosten is. Neem contact op met onze klantenservice als je wilt dat wij de kosten voor je opvragen. Ook kan je vragen of er omboekingsmogelijkheden zijn.

Houd er rekening mee dat bij last minute vakanties (vertrek binnen nu en 6 weken) omboeken zelden mogelijk is; annuleren is dan de enige optie. Ook bij reizen die verder in de toekomst plaatsvinden, kunnen er beperkte omboekingsmogelijkheden zijn. Dit hangt af van de specifieke voorwaarden van jouw reis.

Ook goed om te weten: wanneer je er zelf voor kiest om te annuleren en de reisorganisatie later bepaalt om reizen met jouw vertrekdatum te annuleren, heb je geen recht meer op een voucher of teruggave van het geld. De koop is immers reeds ontbonden door de annulering.

Zijn er ook versoepelde omboekingsregelingen?

De uitdaging waar de reiswereld op dit moment voor komt te staan, is enorm. Men zet alle zeilen bij om zoveel mogelijk te betekenen voor klanten. De prioriteit ligt op dit moment bij het annuleren van de reizen waarvan al bekend is dat ze niet door kunnen gaan. Welke dat zijn, zie je hierboven.

Over de reizen later is nog veel onduidelijk. We begrijpen echter wel dat mensen die onzekerheid niet willen en graag omboeken. De mogelijkheden verschillen hiervoor per reis en hangen o.a. samen met de reisorganisatie die uw vakantie uitvoert.
Bekijk hier de versoepelde omboekingsregelingen

Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen, wat dan?

Wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom voor beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen.

Dit geldt nu voor huidige vakantie, maar ook zeker voor een evt. omgeboekte vakantie. Je kunt dus met een gerust hart omboeken!

Kan ik evt. annuleringskosten verhalen op mijn reis- of annuleringsverzekering?

Situaties als deze worden in 99% van de gevallen niet gedekt door verzekeraars. Dit geldt ook als je via ons een verzekering hebt afgesloten; het coronavirus valt niet onder de dekking van Allianz, waar wij mee samenwerken voor annulerings- en reisverzekeringen.

Er zijn enkele verzekeraars waar je ook terrorisme en natuurrampen tegen een meerprijs kan laten meeverzekeren. Mocht dit bij jouw verzekeraar het geval zijn, kan het zijn dat zij het coronavirus hieronder laten vallen en dat je wel gedekt bent. Andere verzekeraars scharen dit niet onder een natuurramp.

Niet bij ons verzekerd? Vraag vooraf dan ook altijd even na bij jouw verzekeraar wat er voor jouw situatie geldt.

Ik moet het restantbedrag van mijn vakantie betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?

Wij begrijpen dat je onzeker bent over de doorgang van jouw aanstaande vakantie & dus of je de restantbetaling wel moet voldoen. De coronacrisis vraagt wat dat betreft veel. Van consumenten, maar ook van ons als online reisbureau.

Op het moment dat je nu gevraagd wordt om de restantbetaling te voldoen, is er nog niets bekend over een eventuele annulering van de reis. We zijn daarvoor in afwachting van onze partners. Omdat de reis nog gepland staat, zijn de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht en hebben ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners staan. Dit is ook de reden dat de betaling wel zal moeten worden voldaan.
Lees er hier meer over

Ik ben werkzaam in de zorg en ik ga binnenkort op vakantie. Wat moet ik doen?

Allereerst: lof voor al het zorgpersoneel in deze bizarre tijden. Helaas betekent dit niet dat er ook aangepaste regelingen zijn.

De overheid heeft zorgpersoneel opgeroepen niet naar het buitenland te reizen. Als je gehoor geeft aan deze oproep kun je jouw reis annuleren. Hiervoor geldt dat annuleringskosten afhankelijk zijn van jouw reis en/of vertrekdatum. Dit zijn de normale annuleringskosten. De ANVR zegt hierover het volgende:

De overheid heeft zorgpersoneel opgeroepen geen reizen te ondernemen naar het buitenland. Je kunt uiteraard de reis annuleren, maar de reisorganisator kan dan wel annuleringskosten in rekening brengen. Je kunt de reisovereenkomst dan beëindigen tegen de annuleringskosten zoals afgesproken in de reisovereenkomst. Het ligt niet in de risicosfeer van de reisorganisator om deze kosten voor zijn rekening te nemen.

Wil je toch (op eigen kosten) annuleren? Raadpleeg dan de polisvoorwaarden van jouw reis- en/of annuleringsverzekering. Keert deze niet uit? Overleg dan met je werkgever of zij de annuleringskosten aan jouw willen vergoeden.