dé VakantieDiscounter lanceert kerstcommercial met knipoog
In december worden we overspoeld met ontroerende en hartverwarmende kerstreclames. Dit jaar is ook dé VakantieDiscounter van de partij met een opvallende primeur vanaf 6 december. Zoals van hen te verwachten valt, is deze kerstcommercial net even anders dan alle andere. Niet met een traan – al lijkt dat eerst wel zo – maar met een knipoog.
Uitgangspunt van de commercial is de gevoeligheid rondom op vakantie gaan tijdens de kerstdagen. 1 op de 6 Nederlanders geeft aan dat sociale druk van de familie een reden is om thuis te blijven tijdens de feestdagen. Van de mensen die wel durven gaan, geeft 35% aan dat dit juist is om de sociale verplichtingen te ontvluchten. En zo zien we ook de hoofdpersoon uit de commercial genieten van een tropische cocktail in een hangmat in plaats van een garnalencocktail met de familie.
Het filmpje valt op omdat de gebruikelijke sentimentele kerstreclames op de hak worden genomen. Mensen worden eerst op het verkeerde been gezet. Een gevoelige snaar wordt geraakt, versterkt door het nummer Seasons door Jonah Capetown, waarna een ontknoping volgt die een grote glimlach opwekt.
Thijs Keukenmeester van dé VakantieDiscounter licht toe: “Het is best een spannende keuze om deze insteek te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat het begin van de commercial echt kan binnenkomen bij mensen. Maar we weten uit onze tests ook dat de grap die erna komt, door verreweg de meeste kijkers wordt gewaardeerd. Humor en relativeringsvermogen zijn altijd belangrijk in onze commercials en voor ons als organisatie.”
De reclamefilm is gemaakt door bureau INDIE. “In december pakken veel adverteerders groot uit met emotionele commercials. Het is de kunst om je te onderscheiden. Voor dé VakantieDiscounter doen we dat met een knipoog naar al het drama van andere merken”, aldus creatief directeur Lode Schaeffer.