Vakantiegeld

30% Nederlanders weet niet wat ze gaan doen met vakantiegeld

Waar vorig jaar 90% van de mensen in deze tijd wist wat ze gingen doen met het vakantiegeld, is dat percentage nu slechts 71%. 29% van de Nederlanders heeft nog geen idee, blijkt uit een enquête die wij recent onder ruim 1.500 klanten hielden.

Onzekerheid rondom corona speelt grote rol

Van die 29% geeft ruim 87% aan dat de onzekerheid rondom het coronavirus hier een rol in speelt. Voor de mensen die wél weten waar ze het vakantiegeld aan gaan besteden, geldt dat het vakantiegeld anders besteed gaat worden dan vorig jaar.

Waar in 2019 maar liefst 94% van de mensen zijn of haar vakantiegeld (deels) uit gaf aan vakantie, is dat nu slechts 80%. Begin van het jaar, vóór de coronacrisis, wilde 89% zijn of haar vakantiegeld nog besteden aan vakantie.

“Gelukkig zien we dat nog altijd een heel groot deel van de mensen het geld aan vakantie uitgeeft”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter over het onderzoek. “We zijn blij dat het vakantiegeld – ondanks het coronavirus – toch grotendeels binnen de reissector wordt besteed. De sector kan het op dit moment heel hard gebruiken.”

Klussen en sparen

De mensen die hun geld (deels) aan iets anders uitgeven, doen dat voornamelijk aan (grote) kostenposten in of om het huis (34%). “Vorig jaar lag dat percentage echt een stuk lager, op slechts 13%”, aldus Vlaanderen. “Nu we meer tijd in eigen huis & tuin doorbrengen, krijgt dit voorrang.”

Opvallend is dat het geld minder wordt gebruikt om de spaarrekening aan te vullen: 44% van de mensen geeft aan het vakantiegeld hier helemaal of deels voor te gebruiken. Vorig jaar was dat nog 59%. “Ondanks de vooruitzichten van een economische crisis lijken we onszelf toch te willen belonen met fijne uitgaven.”

Uit de cijfers van dé VakantieDiscounter blijkt dat 38% van de mensen de vakantie al geboekt heeft, nog voordat het vakantiegeld binnen is. Slechts 14% van de mensen wacht tot het vakantiegeld gestort is; 46% wacht met het boeken van vakantie tot er meer zekerheid is rondom corona.

Vliegen blijft het populairst

Ons bestedings- en boekinsgedrag is niet alleen veranderd; ook de bestemmingskeuze wordt beïnvloed door het coronavirus. Hoewel van alle mensen die wél op vakantie gaan, nog 75% wil vliegen, winnen ook autovakanties aan populariteit. 12% kiest dit jaar voor een autovakantie in plaats van een vliegvakantie.

Van de ondervraagden geeft 21% aan dat hun vakantieplannen sowieso gewijzigd zijn door het coronavirus. Van hen kiest 35% voor zekerheid; zij gaan dit jaar in eigen land op vakantie.