Vakantiekeuze

Social media belangrijker dan ervaringen van vrienden en familie

Bij de keuze voor een vakantiebestemming laat het gros van de Nederlanders zich leiden door de weersomstandigheden. Vakantiegangers beoordelen het weer met een 8,9 op een schaal van 1 tot 10, gevolgd door een goede prijs/aanbieding (8,6) en veiligheid (8,3). Opvallend is dat ook social media een steeds belangrijkere rol inneemt. Inmiddels blijken we meer waarde te hechten aan de foto’s en verhalen op deze platformen dan aan de ervaringen van familie en vrienden. Dat blijkt uit een onderzoek dat wij onlangs hielden.

Zaken die een minder grote rol spelen in de keuze voor een vakantiebestemming zijn praktische zaken als de taal (4,5) en het verkrijgen van de juiste reispapieren (4,3). En hoewel veiligheid genoemd wordt als een van de belangrijkste topics, blijkt men de benodigde vaccinaties een stuk minder belangrijk te vinden (4,2).

Factoren van invloed op keuze vakantiebestemming (schaal 1-10)

  1. Weer (8,9)
  2. Prijs (8,6)
  3. Veiligheid (8,3)
  4. Reistijd (6,3)
  5. Foto’s/verhalen op social media (6,2)
  6. Ervaringen vrienden/familie (5,4)
  7. Taal (4,5)
  8. Benodigde reispapieren (4,3)
  9. Benodigde vaccinaties (4,2)

Prijs geeft doorslag bij keuze voor accommodatie

Als de bestemming dan eenmaal gekozen is, wordt er voor het kiezen van de juiste accommodatie vooral gekeken naar de prijs. Daarbij zijn ook de reviews van anderen en de ligging doorslaggevend. Minder waarde hechten we aan het aantal sterren van de accommodatie en – opvallend genoeg – de aanwezigheid van WiFi.

Een all inclusive vakantie scoort nog maar nét een voldoende: met een gemiddelde van 5,6 willen we niet per se alles binnen handbereik hebben in ons resort. Liever eten we buiten de deur en ontdekken we de vakantiebestemming.

Factoren van invloed op keuze accommodatie (schaal 1-10)

  1. Prijs (8,3)
  2. Reviews (8,1)
  3. Ligging t.o.v. centrum en/of strand (8,0)
  4. Aantal sterren (6,7)
  5. Aanwezigheid van wifi (6,7)
  6. All inclusive (5,6)