Onderzoek

We durven weer op vakantie naar Turkije

Met 2,5 keer meer geboekte reizen groeit het vertrouwen in Turkije als vakantiebestemming. Dat bleek toen wij onze vroegboekcijfers vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar.

Wat het meest opvalt, is de stijging van het aantal boekingen naar Turkije. Het zijn er dus 2,5 keer meer dan de boekingen in januari vorig jaar. “Het geeft wel aan dat consumenten het vertrouwen in Turkije als vakantieland weer hebben gevonden”, aldus marketingmanager Thijs Keukenmeester. “Er is minder onrust, dus we durven weer.”

Alanya onverminderd populair

Vooral Alanya als bestemming blijkt onverminderd populair. Net als voorgaande jaren steeg het aantal boekingen ook dit jaar weer, met name bij de reizigers zonder kinderen. Zo namen hun boekingen naar de populaire kustplaats toe van 24% in 2017 naar 38% in 2018. Van de gezinnen met kinderen boekten in dit nieuwe jaar 34% een reis naar Alanya ten opzichte van 28% vorig jaar.

Vooral meer vroegboekers onder stellen

Als er gekeken wordt waar de groei vandaan komt, dan lijken het vooral de stellen die hun vakantie vroeger vastleggen. Van de vroegboekers die in 2018 afreizen naar Turkije, reist 58% zonder en 42% met kinderen. In 2017 was dit nog 50/50 verdeeld.

Reizigers zonder kinderen kiezen vaker voor een verblijf o.b.v. logies en ontbijt. Gezinnen kiezen juist graag voor het gemak van all inclusive. Maar liefst 90% van alle gezinnen kiest hiervoor!

Verschuiving in het aantal sterren

Wat verder opvalt is de keuze voor het aantal sterren bij de vakantieverblijven. Koos 60% van de reizigers in 2017 nog voor 5-sterren luxe, in 2018 daalde dit percentage naar 47%. De 5-sterren hotels worden voornamelijk vervangen door 4-sterren hotels. Hier steeg het aantal geboekte vakanties van 29% naar 33%.

De gemiddelde reissom p.p. is daarentegen wel 6% hoger dan vorig jaar. Bij gezinnen stijgt de reissom zelfs met bijna 10%. Bij reizigers zonder kinderen is er een stijging van 4%.

“Afgelopen jaren waren lastig voor de Turkse toeristenindustrie. Nu de vraag weer aantrekt zien we ook de reissommen weer langzaam stijgen. Al blijft Turkije nog altijd een stuk voordeliger dan de all time favorite Spanje”, aldus marketingmanager Thijs Keukenmeester.