• Vragen
  • Corona-informatie
  • Landeninformatie
  • Nieuws
  • Pers
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Reis boeken
Corona

Ik wil geld terug i.p.v. een corona voucher. Kan dat?

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de voucher begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever geld terug willen. We vertellen je hier graag de mogelijkheden.

De coronavoucher – die half maart is ontstaan – is niet bedacht vanuit een luxepositie. Zoals je hier kunt lezen, heeft het coronavirus een enorme impact op de reiswereld. Uit dat oogpunt is het initiatief ontstaan om in plaats van de normale wettelijke teruggave vouchers uit te geven t.w.v. het reeds betaalde bedrag. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet die in één klap heel veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan.

LET OP! We werken samen met een tiental reisorganisaties. Het grootste deel hiervan heeft ervoor gekozen om met vouchers te werken i.p.v. geld teruggave. Wanneer dit voor jouw reis geldt, krijg je van ons de voucher uitgeleverd. Deze dien je ook via ons te verzilveren. In de annuleringsmail lees je of een voucher voor jou van toepassing is.

De zekerheid van de corona voucher

Er is veel media-aandacht rondom de vouchers die er nu in de reiswereld worden uitgegeven. Zo heeft de Europese Commissie recent aangegeven dat klanten recht zouden moeten hebben op geldteruggave. Deze discussie is ontstaan door het feit dat losse vliegtickets niet zijn gedekt bij faillissement en die uitspraak kwam dus ook voort uit geboekte tickets.

Voor pakketreizen zit het verhaal net anders in elkaar; in dit geval zijn de vouchers gedekt door de SGR. Mocht één van de reisorganisaties waar wij mee samenwerken onverhoopt omvallen dan is jouw geld veiliggesteld. En ook wijzelf zijn gedekt door dit garantiefonds. Dit is de reden dat de werkwijze die wij (en alle ANVR-aangesloten reisorganisaties) aanhouden, is goedgekeurd door de ACM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Toch liever geld terug?

We hopen op jouw begrip voor deze buitengewone situatie, maar mocht je toch geld terug willen, dan is dat uiteraard mogelijk. Alleen helaas niet direct. Dit is gezien de enorme impact simpelweg niet te bewerkstelligen voor de reisorganisaties op dit moment.

De SGR en de ANVR hebben in samenspraak met en met goedkeuring van de ACM en het Ministerie van Economische Zaken vastgesteld dat klanten 6 maanden na uitgifte van de voucher een aanvraag tot terugbetaling kunnen indienen.

Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
Bron: ANVR

Als consument kan je zodoende vanaf 6 maanden na uitgifte van jouw voucher het geld terugvragen. Houd rekening met een langere afhandeltijd; in sommige gevallen krijgen wij pas na 1 jaar bijv. het geld van de luchtvaartmaatschappij. In dat geval neemt jouw uitbetaling ook een langere tijd in beslag.

Goed om te weten: indien je geen actie onderneemt gedurende de looptijd van jouw voucher krijg je na afloop van de 12 maanden sowieso het openstaande bedrag in geld uitgekeerd op de rekening waarmee je ook hebt betaald.

LET OP! Zes maanden na uitgiftedatum verschijnt er in jouw account een teruggaveknop bij de voucher. Deze kan je t.z.t. gebruiken om jouw geld terug te vragen.

Kan ik ook direct mijn geld terugkrijgen?

Je hebt formeel de gelegenheid om nu al een terugbetaling aan te vragen in plaats van een reisvoucher. Het zal echter – door de buitengewone omstandigheden die zijn ontstaan door het coronavirus – nog geruime tijd duren voordat de reisorganisaties en partners waar wij mee samenwerken in staat zijn de terugbetaling daadwerkelijk te doen; wellicht vele maanden tot zelfs een jaar.

Lees hier meer over op de website van de ANVR

Meer over dit onderwerp

Bestaande boekingenCorona voucher

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een vakantie geboekt. Gaat deze door ondanks corona?
  • Ik kan weer op vakantie. Wat zijn de maatregelen ter plaatse?
  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?
  • Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen door corona, wat dan?

Meestgestelde vragen

  • Ik wil geld terug i.p.v. een corona voucher. Kan dat? 136682
  • Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken i.v.m. corona? 81881
  • Ik krijg een voucher i.v.m. corona. Wat houdt dit precies in? 49565
  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt? 45336
  • Moet ik ondanks het coronavirus het restantbedrag van mijn vakantie wel betalen? 45053

Categorieën

  • 17Accommodatie
  • 11Bagage
  • 9Betalingen
  • 18Boekingen
  • 44Corona
  • 11Extra services
  • 4Klachten
  • 10Over dé VakantieDiscounter
  • 6Overige vragen
  • 11Prijzen & kosten
  • 6Reisbescheiden
  • 16Reisdocumenten
  • 4Reizen met kinderen & baby's
  • 7Transfers
  • 27Vluchten

Actuele nieuwsberichten

NIEUWS31 december 2020Invoering vliegtaks per 1 januari 2021
Corona4 november 2020Wat betekent het dringende advies vanuit het kabinet om niet te reizen voor jouw geboekte vakantie?
Reisadviezen27 oktober 2020Reisadvies Canarische Eilanden aangepast naar code geel
Corona16 oktober 2020Coronamaatregelen hebben directe invloed op reisgedrag Nederlanders
ITALIË8 oktober 2020Negatieve PCR-test nu ook verplicht voor Italië

Veelgestelde vragen

  • Is er een transfer inbegrepen?
  • Hoe kan ik online inchecken en stoelen reserveren?
  • Is ruimbagage bij mijn reis inbegrepen?
  • Komen er nog extra kosten bij?
  • Welke reisdocumenten heb ik nodig?
Bekijk alle veelgestelde vragen

Hulp nodig?

088 - 7 747 747

lokaal tarief

078 - 482 533

lokaal tarief

ma-vr: 09:00 - 22:00
za-zo: 09:00 - 17:30
Feestdagen: 09:00 - 17:30

Alle aanbiedingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:
E-mailadres

Meer dan 750.000 mensen gingen je voor!

En volg ons op social media:
  • VakantieDiscounter op Facebook
  • Volg @VakantieDiscounter op Twitter
  • Volg VakantieDiscounter op Instagram
  • Volg VakantieDiscounter op Pinterest
  • Contact
  • Over ons
  • Blog
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • ANVR
  • SGR
VakantieDiscounter - Copyright 2000 - 2021