Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de voucher begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever geld terug willen. We vertellen je hier graag de mogelijkheden.
De coronavoucher – die half maart is ontstaan – is niet bedacht vanuit een luxepositie. Zoals je hier kunt lezen, heeft het coronavirus een enorme impact op de reiswereld. Uit dat oogpunt is het initiatief ontstaan om in plaats van de normale wettelijke teruggave vouchers uit te geven t.w.v. het reeds betaalde bedrag. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet die in één klap heel veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan.
De zekerheid van de corona voucher
Er is veel media-aandacht rondom de vouchers die er nu in de reiswereld worden uitgegeven. Zo heeft de Europese Commissie recent aangegeven dat klanten recht zouden moeten hebben op geldteruggave. Deze discussie is ontstaan door het feit dat losse vliegtickets niet zijn gedekt bij faillissement en die uitspraak kwam dus ook voort uit geboekte tickets.
Voor pakketreizen zit het verhaal net anders in elkaar; in dit geval zijn de vouchers gedekt door de SGR. Mocht één van de reisorganisaties waar wij mee samenwerken onverhoopt omvallen dan is jouw geld veiliggesteld. En ook wijzelf zijn gedekt door dit garantiefonds. Dit is de reden dat de werkwijze die wij (en alle ANVR-aangesloten reisorganisaties) aanhouden, is goedgekeurd door de ACM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Toch liever geld terug?
We hopen op jouw begrip voor deze buitengewone situatie, maar mocht je toch geld terug willen, dan is dat uiteraard mogelijk. Alleen helaas niet direct. Dit is gezien de enorme impact simpelweg niet te bewerkstelligen voor de reisorganisaties op dit moment.
De SGR en de ANVR hebben in samenspraak met en met goedkeuring van de ACM en het Ministerie van Economische Zaken vastgesteld dat klanten 6 maanden na uitgifte van de voucher een aanvraag tot terugbetaling kunnen indienen.
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.
Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
Bron: ANVR
Als consument kan je zodoende vanaf 6 maanden na uitgifte van jouw voucher het geld terugvragen. Houd rekening met een langere afhandeltijd; in sommige gevallen krijgen wij pas na 1 jaar bijv. het geld van de luchtvaartmaatschappij. In dat geval neemt jouw uitbetaling ook een langere tijd in beslag.
Goed om te weten: indien je geen actie onderneemt gedurende de looptijd van jouw voucher krijg je na afloop van de 12 maanden sowieso het openstaande bedrag in geld uitgekeerd op de rekening waarmee je ook hebt betaald.
Kan ik ook direct mijn geld terugkrijgen?
Je hebt formeel de gelegenheid om nu al een terugbetaling aan te vragen in plaats van een reisvoucher. Het zal echter – door de buitengewone omstandigheden die zijn ontstaan door het coronavirus – nog geruime tijd duren voordat de reisorganisaties en partners waar wij mee samenwerken in staat zijn de terugbetaling daadwerkelijk te doen; wellicht vele maanden tot zelfs een jaar.