NIEUWS

Vlucht gemist door drukte? Vraag compensatie aan Schiphol

Heb jij recent je vlucht gemist door de drukte op Schiphol en hierdoor extra kosten gemaakt? Of ben je helemaal niet op vakantie geweest en je reissom kwijt? Je kunt vanaf nu een aanvraag doen tot compensatie bij Schiphol.

Wanneer je je vlucht door drukte mist, stond je feitelijk met lege handen. De enige optie was een nieuw ticket boeken (op eigen kosten) of niet op vakantie gaan. Maar ook in dat laatste geval was je je geld kwijt. Inmiddels heeft Schiphol – na de nodige druk vanuit de Consumentenbond – aangegeven deze kosten te vergoeden voor reizigers.

Welke reizigers mogen hun kosten terugvragen?

Voor nu geldt de tijdelijke regeling voor reizigers die tussen 23 april en 11 augustus wél op tijd op de luchthaven waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachttijd voor de security controle. Er is wel een aantal spelregels aan verbonden:

  • Je dient jouw aanvraag te doen voor 30 september;
  • Alleen de kosten die niet zijn vergoed door een verzekerings- of luchtvaartmaatschappij worden gecompenseerd;

Welke kosten je zoal kunt indienen? Denk hierbij aan kosten die zijn gemaakt voor een vervangende vlucht of een accommodatie waar geen gebruik van is gemaakt. Als je met een alternatief vervoersmiddel naar je vakantieadres bent afgereisd, kan je ook deze kosten indienen.

Hoe vraag je de vergoeding aan?

Reizigers dienen hun vergoeding direct aan te vragen bij Schiphol, omdat het echt een aangelegenheid is tussen Schiphol en de reizigers en het buiten de verantwoordelijkheid valt van reisbureaus, reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen.

Dien hier je aanvraag in

Goed om te weten!

  • Had jouw vlucht vertraging door de drukte? Hier kun je geen compensatie voor vragen bij Schiphol. Dit doe je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Je leest er hier meer over.
  • Ook Eindhoven Airport, dat onder de Royal Schiphol Group valt, komt met een compensatieregeling. Meer hierover vind je op de website van de luchthaven.