NIEUWS

Annuleringen zomervluchten vanaf Schiphol: wat betekent dit voor jouw vakantie?

In de zomervakantie worden per dag duizenden reizigers de dupe van de drukte op Schiphol; er worden flink wat vluchten geschrapt om de chaos te beperken. Maar wat betekent dit voor jouw vakantie?

LET OP! Laatste update: woensdag 22 juni 2022, 15.45 uur.

De krantenkoppen van de afgelopen dagen zijn niet de krantenkoppen die we graag zien. We merken dat dit – logischerwijs – veel onrust veroorzaakt bij onze reizigers. Vakantie-voorpret krijgt hiermee een heel andere betekenis en dat is allesbehalve positief.

Hoewel de ontstane situatie voor ons ook overmacht is en wij geen invloed hebben op hoeveel en welke vluchten er geannuleerd worden, hebben wij wel een belangrijke taak; jou van de juiste informatie voorzien en – waar haalbaar – geruststellen.

Dat laatste is niet helemaal mogelijk in dit geval, maar we geven wel graag antwoord op de meestgestelde vragen omtrent de zomerdrukte en mogelijke annuleringen.

Gaat mijn vakantie nog door?

Het liefst zouden we nu met hoofdletters ‘ja’ antwoorden, maar dat kunnen we simpelweg niet. We weten inmiddels over welke aantallen Schiphol spreekt en dat de impact in juli groot is. Naar de situatie in augustus wordt op een later moment gekeken, maar de capaciteit van beveiligers is dan groter en er staan vooralsnog minder passagiers op de lijst; juli was tot nog toe de drukste vertrekmaand.

Het is voor ons – net als voor jou – afwachten welke vluchten er in juli (en evt. later) geschrapt worden en welke reizigers dit betreft. Er is voor nu een belangrijk ding wat we je mee kunnen geven: geen bericht is goed bericht. En: het overgrote deel van de vluchten (naar verwachting 80%) gaat wel door.

Mocht jouw vlucht onverhoopt wel geannuleerd worden, nemen we uiteraard contact met je op. Dit zal in de meeste gevallen – vanwege de verwachte hoeveelheid – per e-mail gebeuren. We weten niet hoe lang van tevoren bekend wordt of jouw vlucht eventueel wordt geannuleerd. Hoor je niets van ons? Dan staat jouw vlucht gepland.

Mag ik mijn restantbetaling uitstellen?

Wij begrijpen dat je wellicht onzeker bent over de doorgang van de door jou geboekte vakantie & dus of je de restantbetaling wel moet voldoen. Is er 6 weken voor vertrek nog niets over jouw reis bekend, dan dien je wel het restantbedrag te voldoen. We zijn immers nog in afwachting en de vakantie staat nog gepland. En dat betekent dat de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht zijn en dat ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners hebben.

Dit is ook de reden dat de betaling wel zal moeten worden voldaan als die 6 weken voor vertrek termijn aanbreekt. Indien je de restbetaling niet tijdig betaalt, kunnen we overgaan tot annulering van de reis en kun je sowieso niet op vakantie. Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. En feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom. Want mocht jouw vlucht onverhoopt vervallen, betalen wij uiteraard de reissom terug (zie onder).

Ik zie online dat mijn vlucht geannuleerd is, maar heb nog niets van jullie gehoord. Hoe kan dit?

Ai, dit vinden we altijd erg vervelend, maar het is een situatie die we niet kunnen voorkomen in dit geval. Dit lichten we graag toe.

Zodra een luchtvaartmaatschappij vluchten annuleert, voeren ze dit allereerst door in hun eigen systeem. Mocht je online inloggen, zie je dit direct. Wanneer je al bagage hebt bijgeboekt of stoelen hebt gereserveerd, kan je zelfs een e-mail krijgen van de luchtvaartmaatschappij.

Voor ons werkt het anders; wij krijgen per geannuleerd ticket een bericht van de luchtvaartmaatschappij of de uitvoerende reisorganisatie. Deze moeten stuk voor stuk gekoppeld worden aan de juiste boekingen en handmatig worden opgepakt. Tijdrovend, zeker als je naar de aantallen kijkt die in de media worden genoemd.

We zijn daarom genoodzaakt om al deze annuleringen op volgorde van vertrekdatum op te pakken; zo zorgen we ervoor dat de mensen die op korte termijn vertrekken ook als eerst bericht krijgen.

Hoe vervelend het is dat je nog niets van ons hebt gehoord, we vragen hierin wel enige begrip. We doen ons best om iedereen zo snel als mogelijk in te lichten, maar het zal simpelweg om veel vluchten gaan.

Wat is de precieze reden van mijn annulering?

Hoe graag we iedereen ook zo specifiek mogelijk willen informeren over de reden van annulering, de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties waarmee we samenwerken geven ons dit in de meeste gevallen niet aan. Wel komen de meeste annuleringen voort uit een van de volgende situaties:

  • Luchtvaartmaatschappijen moeten het aantal passagiers op Schiphol verminderen. Dit gebeurt o.a. door hele vluchten te annuleren.
  • Het aantal passagiers verminderen kan ook door minder mensen per vlucht te vervoeren en/of vluchten samen te voegen. In dat geval zal er per ticket gekeken worden voor welke reiziger deze komt te vervallen. Het kan dan dan zijn dat jij jouw vlucht nog wel in de Schiphol-app of op de website van de luchtvaartmaatschappij ziet staan. Dit betekent niet dat de annulering onjuist is.
  • Niet alleen Schiphol kampt met een personeelstekort, dat geldt ook voor veel luchtvaartmaatschappijen. Ook hierdoor kunnen vluchten komen te vervallen (ook op andere luchthavens dan Schiphol).
LET OP! We begrijpen dat je heel graag wilt weten welke situatie op jou van toepassing is, maar willen je vriendelijk vragen hierover geen contact op te nemen. Wij willen graag alle getroffen reizigers zo snel als mogelijk in deze situatie informeren.

Krijg ik een alternatief aangeboden?

In de ideale wereld; ja! In de realistische wereld is het een stuk lastiger. De vluchten op Schiphol worden geschrapt om grote drukte en chaos te voorkomen. Er worden dus geen nieuwe alternatieve vluchten ingepland.

Als er vluchten beschikbaar zijn vanaf een andere luchthaven is het ook nog maar de vraag of dat mogelijk is; de regionale vluchten zijn sinds de meivakantie al een stuk populairder. Alternatieven aanbieden kost daarnaast enorm veel tijd qua overleg met de klant en is gezien de aantallen praktisch niet te doen.

Indien jouw vlucht geannuleerd wordt, is er een grote kans dat jouw reis volledig geannuleerd wordt. Dat betekent dat jij jouw reissom van ons terug ontvangt en zelf een nieuwe vakantie kunt boeken. Wellicht op een andere datum, naar een andere bestemming, met de auto, met vertrek vanaf Duitsland; de keuze is aan jou!

Omdat we begrijpen dat dit overmacht is voor jou als reiziger storten we de reissommen voor deze geannuleerde vluchten met voorrang terug. Normaal staat hier 14 dagen voor; wij streven er naar iedereen binnen 5 werkdagen terug te betalen.

Kan ik extra gemaakte kosten bij jullie declareren?

Nee, helaas. Als reisbureau en -organisatie is de ontstane situatie complete overmacht. Kosten die je hebt gemaakt voor bijvoorbeeld stoelreserveringen, bagage (tenzij direct bij ons bij boeking geregeld), parkeerplaatsen en excursies kunnen (en hoeven) wij niet vergoeden.

Je kunt deze kosten terugvragen bij de partij waar je dit hebt gereserveerd, zoals bij de luchtvaartmaatschappijen. Afhankelijk van de voorwaarden kunnen zij deze declaratie inwilligen of afwijzen.

Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Het nieuws rondom de Schiphol-drukte en eventueel geannuleerde vluchten zorgt voor veel onrust bij onze vakantiegangers. We merken dat we daardoor veel annulerings-aanvragen krijgen.

Helaas is de huidige situatie geen geldige reden om kosteloos te annuleren. Indien je nu wilt annuleren vanwege de onrust en bijv. eventuele stress die dit oplevert, kan dit enkel conform de normale annuleringsvoorwaarden en dus op eigen kosten. En die kunnen – zeker kort voor vertrek – oplopen tot 100% van de reissom.

We adviseren je daarom te allen tijde de situatie af te wachten. Als de reis wordt geannuleerd vanwege geschrapte vluchten heb je namelijk wel recht op terugbetaling van je reissom.

LET OP! Kies je ervoor om proactief op eigen kosten jouw vakantie te annuleren en blijkt dat de vlucht later alsnog geannuleerd wordt? Dan heb je helaas geen recht op teruggave van de eerder betaalde annuleringskosten.

Ik krijg geen contact met jullie. Wat nu?

We begrijpen de vele vragen die bij onze vakantiegangers leven en ook dat we worden gebeld met vragen of we al meer weten over geboekte vakanties. Maar dit zorgt ook voor een enorme drukte bij onze klantenservice; er komen simpelweg meer telefoontjes en e-mails binnen dan we aankunnen. En dat terwijl we feitelijk niet meer weten dan de informatie die je in dit artikel kunt lezen.

Als jouw vlucht wordt geannuleerd, nemen we uiteraard – zo snel als mogelijk in de huidige drukte – contact met je op. We willen je daarom vragen om geen contact met ons op te nemen in het geval van algemene vragen over annuleringen van vluchten. Bedankt voor het begrip!

Lees ook….

Eerder geschreven we een uitgebreid bericht over de drukte op Schiphol. Hierin geven we antwoord op o.a. de volgende vragen:

Lees het volledige artikel