Corona

Corona voucher ook na 1 juni gedekt door de SGR

Afgelopen vrijdag groot in het nieuws: met dank aan staatssteun zijn corona vouchers langer gedekt dan de tot nog toe gecommuniceerde 1 juni. Wat betekent dit voor jou als reiziger?

Wat is een corona voucher?

Het is een veelbesproken onderwerp in de media, maar voor wie het onverhoopt heeft gemist nog een korte uitleg. Corona vouchers worden momenteel door veel reisorganisaties uitgegeven wanneer een reis door corona wordt geannuleerd. Deze voucher t.w.v. de reissom kan een consument dan gebruiken voor een nieuwe vakantie.

De corona voucher is uit pure noodzaak ontstaan. Toen half maart alle luchtruimen sloten, ontstond er binnen de reisbranche een situatie die nog nooit was voorgekomen; alle reizen werden één voor één geannuleerd. Voor ons een nieuwe werkelijkheid, een haast surrealistische wereld.

Het leidde tot onzekerheid bij mensen over hun reissom en dat is begrijpelijk. Het kent daarnaast ook een andere zijde; de reisbranche kreeg een gigantische klap. Niet alleen werden alle reizen geannuleerd, er kwamen ook geen nieuwe boekingen meer binnen. Dat had (en heeft) een immense impact op de bedrijfsvoering van veel reisbedrijven, zo ook bij ons.

Waar normaal de consument bij annulering vanuit de reisorganisatie binnen 14 dagen zijn geld teruggestort krijgt, was en is dit gezien de enorme impact niet langer haalbaar. Het initiatief van de vouchers was dan ook snel geboren. De ANVR, de branchevereniging voor reisbedrijven, omarmde het idee direct en met dank aan de SGR (Stichting Garantiefonds Reizen) waren reizigers zeker van hun reissom. Wanneer een reisorganisatie onverhoopt failliet gaat, betalen zij de reissom aan getroffen consumenten terug.

Ook dekking na 1 juni

Het besluit van de SGR om de vouchers in deze vorm te dekken bij faillissement werd genomen op 16 maart. In dit besluit was aangegeven dat dit alleen gold voor vouchers uitgegeven voor 1 juni. Een datum die gebaseerd was op de hoeveelheid miljoenen die zij in kas hadden. Want laten we wel wezen; geen één fonds is een bodemloze put.

Deze gecommuniceerde datum zorgde – logischerwijs! – voor veel onrust bij onze klanten die nog niets wisten over bijv. hun reis in juni, juli of augustus. Gelukkig was daar vrijdag 29 mei het verlossende woord: het kabinet versterkt het fonds per 1 juni met een lening van 150 miljoen euro, zodat ook reizen die in de maanden juni, juli en augustus mogelijk worden geannuleerd gedekt zijn.

“De coronacrisis raakt ons allemaal, ook onze vrije tijd: die vakantie die al geboekt en betaald was, kon opeens niet doorgaan. Dat is niet alleen vervelend voor al die consumenten, ook de reisorganisaties hebben het zwaar. Daarom doen we als kabinet een beroep om, als het financieel kan, reisvouchers te accepteren. Consumenten moeten wel zeker weten dat de vouchers met SGR-dekking ook doen wat ze beloven, namelijk bescherming bieden bij faillissement van de reisaanbieder. Daarom versterken we het garantiefonds SGR, zodat de voucherregeling voor consumenten aantrekkelijk blijft. En buiten kijf staat dat consumenten natuurlijk recht blijven hebben op terugbetaling.”
– Staatssecretaris Mona Keijzer, Economische Zaken en Klimaat.

Hoewel wij hopen deze zomer toch al weer (een deel van de) vakanties naar diverse bestemmingen te kunnen uitvoeren, zijn we enorm blij met deze staatssteun en het feit dat we onze klanten gerust kunnen stellen dat ook zij bij een eventuele annulering een voucher toegezonden krijgen met SGR-dekking.

LET OP! Staatssecretaris Monica Keijzer benoemde het al; consumenten moeten het recht hebben om i.p.v. een voucher geld terug te vragen. Je leest daar hier alles over.