Calamiteiten

Corona-besmetting op Tenerife: alles wat wij nu weten

Slechts enkele uren na onze berichtgeving over het aangepaste reisadvies voor Noord-Italië i.v.m. het coronavirus werd bekend dat reizigers van een hotel op Tenerife in quarantaine zijn geplaatst vanwege een besmette toerist. Logischerwijs levert dit vragen op van onze klanten. We geven hier graag meer informatie over.

Laatste update: woensdag 1 juli 2020, 13.30 uur

Wat is er aan de hand op Tenerife?

Ca. een week geleden is een toerist – in dit geval een arts uit Lombardije (het getroffen gebied in Noord-Italië) – afgereisd naar Tenerife. Nadat hij daar ziekteverschijnselen begon te vertonen, is hij positief getest op het coronavirus. Er wordt nu nog aanvullend onderzoek gedaan in Madrid aan de hand van zijn afgenomen bloed.

De arts verbleef in het ook door ons aangeboden H10 Costa Adeje Palace. De ca. 1.000 reizigers die daar nu verblijven, zijn in quarantaine geplaatst. Er is – voor zover we dit hebben meegekregen – geen sprake van paniek onder de vakantiegangers, waarvan er ruim 20 uit Nederland komen. Geen van de vakantiegangers is klant bij ons.

Kan ik nog op vakantie gaan naar Tenerife?

Ja. Op dit moment vinden alle reizen naar Tenerife doorgang, tenzij je uiteraard in het getroffen hotel verblijft. Er geldt ook geen negatief reisadvies voor het Spaanse eiland of de badplaats waar het hotel in ligt.

Kan ik mijn reis kosteloos annuleren of omboeken?

Nee. Alleen als er een negatief reisadvies is afgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn er omboekings- of annuleringsregelingen. Dat is nu niet aan de orde. In sommige uitzonderlijke gevallen komen de reisorganisaties waar wij mee samenwerken met coulanceregelingen. Daar is op dit moment geen sprake van omdat het zich centraliseert rondom één hotel.

Mocht je toch willen annuleren, dan komen de kosten voor eigen rekening. Je kunt contact opnemen met onze klantenservice als je de kosten wilt weten. Omboeken is in sommige gevallen ook mogelijk, maar bij vertrek binnen nu en 6 weken is annuleren vaak de enige optie.

LET OP! Ga je nu over tot annulering op eigen kosten en volgt er later een negatief reisadvies, dan is het helaas niet mogelijk deze kosten alsnog te verhalen op de reisorganisatie.

Kan ik evt. annuleringskosten verhalen op mijn annulerings- of reisverzekering?

Situaties als deze worden in 99% van de gevallen niet gedekt door verzekeraars. Dit geldt ook als je via ons een verzekering hebt afgesloten; het coronovirus valt niet onder de dekking van Allianz, waar wij mee samenwerken voor annulerings- en reisverzekeringen.

Er zijn enkele verzekeraars waar je ook terrorisme en natuurrampen tegen een meerprijs kan laten meeverzekeren. Mocht dit bij jouw verzekeraar het geval zijn, kan het zijn dat zij het coronavirus hieronder laten vallen en dat je wel gedekt bent. Andere verzekeraars scharen dit niet onder een natuurramp.

Niet bij ons verzekerd? Vraag vooraf dan ook altijd even na bij jouw verzekeraar wat er voor jouw situatie geldt.

Hoe zit het met de rest van Europa?

Gedurende de dag zien wij ook meldingen binnenkomen van besmettingen op andere Europese bestemmingen. Opvallend is dat dit in veel gevallen toeristen afkomstig uit Noord-Italië zijn. Omdat het allemaal op zichzelf staande gevallen zijn, geldt ook voor andere bestemmingen dat hier nog gewoon naar afgereisd kan worden.

We begrijpen heel goed dat reizigers zich zorgen maken om een eventuele uitbraak van het coronavirus op hun bestemmingen, zeker als er een vakantie gepland staat. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken en weten we niet hoe de uitbraak van het coronavirus in Europa zich verder zal ontwikkelen.

Vragen over vakanties die later in het jaar en/of op andere bestemmingen plaatsvinden, kunnen we dan ook (nog) niet beantwoorden. Goed om te weten: binnen de reiswereld is hier te allen tijde het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken leidend.